رئیس سازمان لیگ گفت : بدون شک با اجرای قانون AFC مبنی بر تعیین سقف قراردادها و شفاف‌سازی بودجه باشگاه‌ها از هدر رفتن سرمایه در فوتبال جلوگیری می‌شود.
 
به گزارش راسخون، مهدی تاج در خصوص تعیین بودجه باشگاه‌های لیگ برتر به باشگاه خبرنگاران گفت : بدون شک اطلاعات مالی آتی کمیته مجوز حرفه‌ای AFC اعلام شده است و اینکه باید بودجه باشگاه AFC بطور دقیق و کامل به سازمان لیگ اعلام شود.
 
رئیس سازمان لیگ در ادامه افزود: همه اهداف قابل حصول بوده است و باید بودجه‌ها انتشار داده شده و به باشگاه اعلام شود؛ سپس طبق قوانین بودجه هزینه گردد.
 
تاج ادامه داد: بودجه باید قابل انتشار باشد و مرجع هزینه‌ها به سازمان لیگ اعلام شود که بر این اساس سقف قراردادها، هزینه هر باشگاه باید 15 میلیارد تومان باشد و بیشتر از آن نباید هزینه شود.
 
رئیس سازمان لیگ به بودجه برخی باشگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: میزان بودجه صبا 8 میلیارد، نفت 8 میلیارد ، ملوان 7 میلیارد، سایپا 8 میلیارد، راه آهن 11 میلیارد، پدیده 8 میلیارد و ذوب آهن 14 میلیارد بوده است و هزینه 3 تا 4 باشگاه بالای 15 میلیارد بوده‌اند.

** هیچ باشگاهی نمی‌تواند بیشتر از 15 میلیارد هزینه کند
 
وی با تأکید بر رعایت سقف قرارداد تصریح کرد: هر باشگاهی مجاز  است 15 میلیارد هزینه کند که آن نیز به خود باشگاه برمی‌گردد اما اگر هزینه یک باشگاه بیشتر  از این مبلغ باشد مسئولان آن باید درخواست متمم بودجه کنند.
 
تاج در مورد پول‌های اضافی یک باشگاه هم عنوان کرد: این مسئله به ارزیابی باشگاه برمی‌گردد، مثلاً اگر صبا 8.5 میلیارد بودجه پیشنهاد کرده است باید همان مقدار را هزینه کند. درغیر این صورت باید ضمن اعلام، درخواست متمم بودجه هم کند.
 
رئیس سازمان لیگ بیان کرد: نباید مبلغ بودجه قرارداد بازیکنان مخفی باشد بلکه باید شفاف‌سازی شود؛ بر این اساس تمامی هزینه‌های یک باشگاه باید به سازمان لیگ اعلام گردد مثلاً هزینه ساخت، هزینه خرج در تیم‌های پایه و هزینه پرداخت به نونهالان باید اعلام و شفاف‌سازی شود.

**اجرای قانون اعلام بودجه باشگاه‌ها باعث کم شدن تخلفات خواهد شد
 
وی به ارزیابی و مزایای اجرای این قانون AFC پرداخت و تأکید کرد: با اجرا چنین بندی بطور قطع انحراف از برنامه‌ها کمتر می‌شود و الزام به انجام این طرح تخلفات را کمتر می‌کند. در این راستا هم بازرسان AFC در سازمان لیگ مأمور نظارت و بازرسی هستند و مأموریت خود را پیگیری می‌کنند؛ به جز این بازرسان، دستگاه قضایی هم روی این اجرای قانون نظارت می‌کند. سپس 3 دستگاه بازرسی و یک دستگاه قضایی مأمور رسیدگی به اجرای قانون AFC مربوط به سقف قراردادها هستند.
 
تاج سپس با اشاره به باشگاه‌های دولتی و خصوصی در مورد شفاف‌سازی قرارداد و بودجه‌ها اذعان کرد: این طرح همه باشگاه‌ها را شامل می‌شود و باشگاه‌های دولتی علاوه بر 4 سازمان نظارتی زیرنظرسازمان بازرسی کل کشور خواهند بود.
 
رئیس سازمان لیگ در ادامه به تشریح این طرح پرداخت و افزود: در بند (الف) تمام بودجه بازیکنان، پاداش و تشویقی بازیکن و کلیه پرداختی‌ها لحاظ می شود و در بند (ب) هزینه هتل، مسافرت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمی توان از بودجه بند (ب) در بند (الف) هزینه کرد و بالعکس آن عمل انجام داد.
 
وی ابراز امیدواری کرد: با ا جرای این طرح، تخلفات هزینه‌ای و بودجه‌ای باشگاه‌ها به حداقل می‌رسد و بر این اساس از افزایش بی‌رویه هزینه‌های باشگاه‌ها جلوگیری شده و از باشگاه‌ها نیز به لحاظ مالی حمایت می‌شود در واقع یک نوع فوتبال ستیزی از بین می‌رود.

**با باشگاه‌های متخلف برخورد شدیدی به عمل می‌آید
 
تاج سپس به جریمه‌های عدم افشای هزینه‌های باشگاه‌ها اشاره و ادامه داد: با باشگاه‌های متخلف برخورد شدیدی به عمل می‌آید، در مرحله نخست باشگاه با کسر امتیاز مواجه شده و در مرحله دوم هم مانند مرحله اول کسر امتیاز صورت می‌گیرد و سپس در مرحله پایانی از لیگی به لیگ پایین‌تر سوق داده می‌شود البته این نکته لازم به ذکر است که بدهی باشگاه‌ها در سنوات گذشته لحاظ نمی‌شود.
 
رئیس سازمان لیگ در ادامه به بحث نقل و انتقالات پرداخت و تصریح کرد: فصل نقل و انتقالات از یکم خرداد شروع و به مدت 2 ماه یعنی تا 2 مرداد ادامه می‌یابد و تا آخرین لحظه می‌توان نقل و انتقالات را صورت داد و اگر تیمی بازیکن جذب کرده یا می‌خواهد جذب کند می‌تواند در این 2 ماه اقدام کند.
 
وی در مورد جذب بازیکن خارجی هم گفت: بطور حتم این قانون شامل جذب بازیکن خارجی هم می‌شود و اگر اتفاقی برای چنین بازیکنی بیفتد بدون شک باید خسارات وی به سازمان لیگ پرداخت شود.

**نباید توقعات را از تیم ملی بالا ببریم
 
تاج در موردحمایت از تیم ملی تأکید کرد: من به تیم ملی امیدوارم و خوشبینم و نباید توقع‌ها را بالا ببریم، رویکرد سازمان لیگ حمایت قاطع از تیم ملی است امسال هم تیم ملی را حمایت می‌کنیم؛ فراموش نکنید که امسال ما اولین کشوری بودیم که به جهت حمایت از تیم ملی لیگ را زودتر به پایان رساندیم.
 
رئیس سازمان لیگ در خصوص پیراهن تیم ملی هم اضافه کرد: به نظر من لازم نبود برای پیراهن تیم ملی آن همه هیاهوی رسانه‌ای راه انداخت و این لباسی که برای تیم ملی تعیین شده بوده به نظرمن اصلاً خوب نبود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که تیم ملی فوتبال کشورمان هم در جام جهانی و هم در جام ملت‌های آسیا بتواند موفق ظاهر شده و دل هواداران را شاد کند.
/2759/